Reeds voor lang was zijne aandacht op dezen ge-denkwaardigen dag gevestigd, en ontstond bij hem het denkbeeld de gemeente tot de aanbieding van een passend geschenk aan de Synagoge te dezer gelegenheid op te wekken. In vereeniging met andere gemeenteleden kwam dit plan in Maart 1 b74 tot rijpheid, en werd bepaald, dat voor deze uit den aard der zaak nationale aanbieding slechts de medewerking van Portugeeseh- Israëlieten zoude opgeroepen worden. Aan eene Commissie van 7 leden werd de uitvoering daarvan opgedragen, die kort daarop de volgende Circulaire uitvaardigde.

Amsterdam, Mei 1874.

M.

Do 10de Menachcm van het jaar 5635 (11 Augustus 1875) zul voor der P. I. Gemeente te Amsterdam een hoogst belangrijke dag zijn. TWEE EEUWEN zijn dan verloopen sedert haar tegenwoordig KERKGEBOUW werd voltooid en tot den Heiligen Dienst ingewijd. Een gewichtige dag. die elk lid dezer gemeente met vreugde verbeidt, die zeker door alle als een feestdag zal begroet en gevierd worden!

Reeds voorlang openbaarde zich in deze gemeente de wensch, om aan dezen dag den meest raogelijken luister bij te zetten en door stichting van een blijvend gedenkteeken de herinnering aan dit TWEEHONDEIIDJARIG BESTAAN te vereeuwigen. Den 10de“ Maart 11. nam die wensch ecu meer bepaalden vorm aan, en had, zooals velen uwer bekend zal zijn, op initiatief van den Heer B. H. de la Fuente eene bijeenkomst van con-tribuceronde leden in nlc Koningskroon” alhier plaats» waarin het onderwerp werd ter sprake gebracht en tot het aanbieden van een voorwerp ter herinnering aan dit Jhibilc besloten, met bepaling, dat daarbij de medewerking van alle leden dezer gemeente zou worden ingeroepen. Aan eene Commissie van zeven leden werd de uitvoering der zaak opgedragen en met warme belangstelling heeft zij hare taak