ponburg, den Persoon van den Doorl. Erf-Stadhouder Willem den Vierden te mogen ontvangen.” s~)

De laatste maal, dat een Nederlandsch vorst binnen dc muren dezer Synagoge verscheen, was op 2 April 1844 gedurende den Sabhat-ochtenddienst. De Prins van Oranje (nu onze geëerbiedigde Koning Willem lil), vergezeld van zijne Gemalin en door een aanzienlijk gevolg begeleid, vereerde haar op ’t onverwachtst met een bezoek. Parnassim ontruimden terstond hunne zitplaatsen en lieten dc llooge Gasten daarop plaats nemen, terwijl zij hunne verontschuldigingen aanboden, voor hunne komst geene toebereidselen te hebben kunnen maken. Na het llanoten (gebed voor het heil der vorstelijke familie) aang hoord en de kerkelijke ornamenten bezichtigd te hebben, verlieten zij, voldaan over de hartelijke ontvangst, het gebouw.

Ook menig buitenlandse!! vorst eu aanzienlijk personage gat van zijne belangstelling in dit kerkgebouw blijk. Volgens daarvan gehouden aanteeke-ningen werden daarin feestelijk ontvangen :

A°. 1731. Z. li. Frans 1, Hertog van Lotharingen (later groothertog van Toscane en gemaal van Maria Theresia 93).

„ 1708. Z. M. Christiaan VII, Koning van Denemarken en Noorwegen, reizende onder den naam van Prins van Travendal. ti Z. H. Prins Hendrik van Pruisen, broeder van Frederik den Groot e.

„ 1772. (Tot twee malen toe) Prins Czatorisky, Poolsch generaal, en zijn gezin.