Viana; een Zilvere witte Moors Boeken-Mozes Mantel, met zilvero Franjes; een genaaide Zilvere Stofpe dito met Paerlen, Juweelen en verdere Gestkenstbns, met twee Goudb Haaken en Franjes; een Goude Stofpe dito mot Franjes, met een roode Zijde Voering, en een Sijfer geborduurd; een dito met een geele Voering; een dito met Goude Franjes; een dito met een blaauwe Grond, met Goude Bloemen; een Zilver wit Mooze dekjk tot de Boeken Moscs; een Goude geborduurde dito; cene Zijde dito met Goude Franjes; eene Zijde Dek tot het Altaar, met goude Flokkcn; en een roode Lakense Mans Mantel: En ’er Pamassems van de voorsz. Natie ten hoogstcn aan gelegen legt, dat dezelve Ornamenten weder bekomen, en voornaamentlijk de Daader of Daaders van die diefstal ontdekt worden, Zo belooven gemelde Pamassems, met voorkennis en consent van den Wel-Edclen Gcstr. Heer Hoofd-Officier der Stad Amsterdam voorn., aan den geenen die van de bovengemelde Ornamenten, of eenigen van dezelven, eenige aanwijzing zal weetcii te doen, ter plaatse daar dezelven zullen worden gevonden, een derde van de waarde derzelvcn, alzo weder gevonden Ornamenten, met belofte zulks begec-rendc van secretesse. En in gevalle iemand de Daader of Daaders zal weeten te ontdekken, ton zulken effecten, dat den-zelven of eenigen derzelvcn, in handen van de Justitie geraa-ken, en van het voorsz. Enorme Delict word of worden overtuigd; belooven meergedagte Pamassems, met voorkennis en consent als boven, aan zodanigen Aanbrenger een Somma van Duizend Guldens, zullende dcszelfs naam, des begerende, mede worden gesecrcteerd 8S).

De verliezen, bij beide ongevallen door de gemeente geleden, mogen terecht aanzienlijk geheeten worden. Wat den eersten diefstal betreft, uit een besluit van den Mahamad van het jaar 1775 tot aankoop van twee nieuwe brnidegomskronen en het jaartal op één der nu aanwezige kronen (zie aanleekening 81) valt af te leiden, dat deze voorwerpen niet terug gekomen zijn. Wat den tweeden diefstal aangaat.