met datum: Eliau Gabay Henriques 5472 (’t was 10 Tebet). Als kostbare meubelstukken vermelden wij de beide met Gobelins bekleede canapés, bestemd voor de Bruidegoms der Wet, iu 5502 namens een onbekende ten geschenke aangeboden 86).

Is het te verwonderen, dat zulke rijke bezittingen in staat waren de hebzucht van anderen bij herhaling op te wekken? Inderdaad moest de Synagoge dit tot twee malen toe gevoelig ondervinden. In de Amsterdamsche Courant van 29 April 1775 leest men dienaangaande het volgende:

»Alzo eenigen tijd gcleeden, uit de Boeken Mozes Kasder Kerke van de Portugccsche Joodsche Natie binnen do Stad Amsterdam zijn vermist de volgende stukken, als: Twee Zilverb vergulde Kroonen of Ornamenten va o de Boeken Mozes, zijnde do ceno oen Keizers en de andere een Konings Kroon, iweb zeer zware Zilvbre Klokken, het formaat hebbende van de Wesierkerks Tooren der voorn. Stad ; mitsgaders cenZiL-verdraadwerk dito. Zoo belooveu de Parnassim van don gemelden Portugeesche Joodsche Kerk, aan de gcenc die alle of een dier vermiste stukken weeder ter Sccretaryo vanPar-uasshu te regt brengt, tot een Premie één derde van de waarde; en die van dezelve of eenigo van dien aanwijzing weet te doen ƒ 25 zonder eenige navraag.” s7)

Omtrent den tweeden diefstal kwam in de Amsterdamsche Courant van 10 April 1777 de volgende aankondiging voor:

»Alzo op don 4den April doezes jaars, in een vertrek bezijden de Secretarie van de Parnassems van de Portugeesche Joodsche Natie te Amsterdam, ’s nagts te vooren opengebroken is, een Oost-Indische Kist, en daar uit gestolen do volgende Ornamenten, aan de Gemeente van dezelve Natie toebehoorende; namentlijk: Een grooie Zilvïre Lampei-Kan, gedreeven door