den bouw voort te zetten. Op 19 Febr. 1674 kwam in dien neteligen toestand gelukkig verandering. Door den vrede met Engeland was het bondgenootschap van Frankrijk en daardoor ook zijne kracht gebroken en moesten de Franschen ons Statengebied ontruimen.

Het wederopvatten van het lang gestaakte werk ging echter in den beginne niet zoo snel als men wel wenschte. De gemoederen waren nog te veel neergedrukt, de bezittingen hadden te veel geleden-Door krachtigen wil kwam meo. echter een en ander te boven 54). Met dubbelen- ijver werd er weder gewerkt, zoodat de Synagoge binnen een niet te langen tijd hare voltooiing naderde. Alvorens dat gelukkig tijdstip te bereiken, moest echter eerst een nieuwe rampspoed ondervonden worden.

Een zware orkaan bedreigde op 1 Augustus 1674 onze stad met vernieling. Een aantal huizen werd naar den grond geworpen, vele schepen vergingen en verscheiden menschcn kwamen daarbij om het leven. Van de Synagoge werden bij dit ongeval de meeste glasruiten verbrijzeld en een der dakga-lerijen vernield.

Ouder lief en leed kwam men zoo tot het voorge-stelde doel. Was de arbeid groot geweest en waren de offers, die gebracht werden, aanzienlijk, treffend zou ook de uitkomst zijn, toen het gebouw in het volgende jaar voor zijne bestemming gereed stond.

Zestienhonderd Vijf en Zeventig, en op de plek, eenmaal ingenomen door een stadspoort, een gebouw tot af- en uitsluiting in tijden