goede terreinen elders kan vinden en ook op dc te verkrijgen onevenredige afmetingen van hot gebouw, evenmin verkieslijk te achten is.

Wij stellen n dus een onzos inziens boter plan voor en wel den aankoop en de bebouwing van den grond, gelegen vóór den hoofdingang van het Leprozenhuis. Het terrein ligt nabij, is meer dan 200 voet in het vierkant en zal, naar wij schatten, tegen ongeveer ƒ 15,000 te verkrijgen zijn. In het midden daarvan zou eene Synagoge van 100 voet breedte bij 125 voet diepte kunnen opgericht worden, ter betere geleiding van het geluid van boven van een verwulf voorzien. Kondora het gebouw en geheel afgescheiden daarvan, zou men verschillende lage huizen ten gebruiko der leerinrichtingen en tot bewoning voor dc voorlezers enz. kunnen neorzetten, terwijl de tusschcu-gelegeu ruimte eene geschikte wandelplaats voor do volwassenen en eene veilige speelplaats voor de kinderen zou zijn. In deze omheinde ruimte zou men voor eiken overlast van buiten gevrijwaard zijn. Deze plek is verder niet alleen ruim en goedkoop, maar ook niet zoo ver afgelegen, dat daarin voor de gemeenteleden eenig bezwaar kan bestaan. Voor de kinderen, die ter Synagoge gaan, behoeft men niet bevreesd te zijn, daar zij geen brug te passeeren hebben. Zijn er al eenigc leden, die in eigen huizen wonen en het daarom verkieslijker vinden do Synagoge op de tegenwoordige plaats te behouden, weder andere zullen bij ons plan baat vinden; want zoodra het werk zal begonnen worden, zullen velen huurhuizen in dc omgeving doen bouwen, waaruit overvloed en goedkoopte aan woningen zal ontstaan.

Nog een punt komt in aanmerking. Volgens onze Wet is er geen bezwaar eene Synagoge te verplaatsen, maar er mag gcene worden afgebroken voor en aleer een ander gebouw voor den dienst gereed is. Bouwt men nu op de tegenwoordige plaats, dan zullen de gemeenteleden gedurende hot anderhalf jaar, dat voor het werk gevorderd wordt, in verschillende lokalen moeten verdeeld worden, wat groot bezwaar kan geven, zoo van dc zijde van die leden, die daarmede geen genoegen mochten nemen, als wel vooral om de moeite, aan het verkrijgen van die lokalen vezbonden. Dusdanige gebeurlijkheden dienen bij tijds voorzien te worden. Hierbij komt nog, dat de