hen bij hunnen plechtigen intocht te dezer stede had verwelkomd, gemelden dag voor hun bezoek aangewezen. •Spoedig was alles in gereedheid gebracht om hen vorstelijk te ontvangen. Een sierlijke troon werd tot hun zetel bestemd, rijk ge-borduurde tapijten smukten de wanden en kostbare specerijen zouden hare liefelijke geuren door het ge-bouw verspreiden. Te bestemder tijd verschenen de liooge personages (met uitzondering van Prinses Maria, die verhinderd was) en werden zij onder gezangen ter Synagoge binnengeleid. Prins Erederik Hendrik en zijn zoon namen volgens de etiquette op den bovensten zetel van den troon plaats, de koniiigin van Engeland op den tweeden. Alsnu werden de rijk bekleede Wetsrollen onder het zin-geil van גדלו door de vier leden der deputatie naar de Tebah (voorlezersplaats) gebracht, waarna de voor-lezer Abraham Barucii ten genoegen der hooge gas-ten uit een daarvan de Tien Geboden voorlas. Ver-volgens beklom Menaseii Ben Israël het spreek-gestoelte tot het houden der feestrede 38), waarna het gebed voor de Staten, den Stadhouder en zijne familie en de Overheid tier stad werd voorgedragen en de Wetsrollen onder het zingen van ימלך en מזמור לדוד weder naar den Hechal gebracht werden.

Zeer voldaan over hare ontvangst, verliet de vor-stelijke familie de Synagoge en werd haar door het Bestuur der gemeente tot aan hare koetsen uitge-leide gedaan. Den volgenden dag herhaalde Prins Willem, nu in gezelschap zijner verloofde, dit bezoek en werden de plechtigheden op denzelfden voet her* haald.