*לו נאוו תושבחות.

על כל ההבטחות. ויראו עינינו.

לעיר אלהינו.

מרום מכל מחשב.

כי אמר וישב.

חזקו בית יעקב. כי יברך האל.

לכו נרננה לשוכן מעונה

בלשונות צחות רב טוב לבית ישראל. לכו בקברן עמנו

ציון נזה שלום.    לס

טוב על עטו חשב עמי בנוה שלום.    לכו

ושארית בית ישראל. את עמו בשלום. עדה נאמנה. בוראך יעקב.(28

In 1639 kwam, zeiden wij, de vereeniging der drie gemeenten tot stand. Hoofdaanleiding daartoe was de vrees, dat bij liet gedurig aankomen van nieuwe Joden uit verschillende landen, het getal Synagogen zich nog verder zou uitbreiden en daar-door weder verdere verdeeldheid te weeg gebracht worden. Ook blijken bezwaren van adrainistratieven aard daaraan niet vreemd geweest te zijn, vooral ״ten rcguarde van de armen, daarmede de ecne ״(gemeente) meerder als de andere belast zijnde, ״sodanige voorsorge niet gedaan wierde dat alle be-״hoorlyke wierdeu onderhouden, ter saké van de ״onvermogentheid van degene die de swaerste last ״had te dragen en somtyts de meeste middelen ״daertoe niet hadden, sulx die selve om bij leeven ״behouden te werden, meenichmaal hun toevlucht ״mosten neemen tot de publicque comptoiren van ״de armen ende deselve lastig vallen” 29).

Chacham Pardo maakte zich bij het ontwerpen