langrijke verandering komen; eene verandering, door de meesten gewenscht en, zooals de toekomst bewees, heilzaam inde gevolgen. Wij bedoelen de Vereeni-ging der drie S y 11 a g o g e n in één gebouw onder één bestuur. Alvorens echter daaromtrent een en ander mede te deel en, ineencii wij onzen lezers geen on-dienst te doen door een rarissime onder hun aandacht, te brengen, namelijk een lofdicht 27) op kde drie Synagogen, vervaardigd, zooals uit het acrostischon 1 >1 ijkt, door den Chazzan JoSEl’ii Salom (zie boven blz. 8). Het luidt:

לשבח שלשת הקהלות הקדושות אשר באמשטירדם: לחן מתי יבושר עם:

לכו נרננה עדת נאמנה

לשוכן מעונה בראך יעקב

יושבת בגנים.

נערים וזקנים. ונרוממה שמו.

ואנחנו עמו.

פודו ברום חביון.

ובחר בציון. פצחו שיר ותחלה.

נעלם ונגלה.

שוכן שמי ערבות. זרח על האבות.

שאו שיר ורננים יהד בית יעקב יחיד בעולמו

זרע עבדו יעקב: לכו נעלה על כל עליון. ובאהל יעקב.    לכו