In deze Synagoge prijkten twee lijsten, waarin in vergolden letters en van bloemwerk omgeven, twee quatrains vervat zijn, vervaardigd op hare inwijding 20). Wegens de merkwaardigheid laten wij die hier volgen:

ירכו שנותינו עלי ארץ

כצל אשר עובר וכחלום

על כן שאו נא מול שמי ערץ

עין. סעו לכם נוה שלום

כעוד היום עלי הל דך ותבל לך תבנה וגם הכין מעונה רדוף שכל נטוש סכל והבל וזכרי כי אחות לנו קטנה(!!••

De opperrabbijnen dezer gemeente waren:

Juda Vi'GA, van 53GS (IGOS) tot aan zijn ver-trek naar Konstantinopel;

Isa ac Uzi i j! uit Fez (een man, wegens zijne veel-zijdige bekwaamheden door De Barrios en Franco Mendes met lof vermeld), van 5370 (1610) tot op zijn overlijden in 5382 (1622);

Menaseh Ben Israël 22), van 53S2 (1622) tot aan de Vereeniging der drie gemeenten (zie later).

De eerste voorlezer was de reeds bekende Aaron van M07.es Uri Levi.

Tien jaren had deze gemeente bestaan, toen de vrede daarin ten eenen male verstoord werd. Reeds sedert eenigeu tijd hadden de harde terechtwijzingen en strenge boetpredikatiën van Chacham Uziël de