Mozes Ben Aroïo vau 5358 (1697) tot aan zijn vertrek naar Konstantinopel, en Saul Levi Morteira 14) van 5370 (1616) tot aan de vereeniging der drie gemeenten (zie hieronder).

De eerste prediker dezer gemeente was Mozes Uri Levi (geb. 1544) 15); de eerste Chazzan (voorlezer) Joseph Sa lom ben Salom Gallego 16).

De Barrios vermeldt uit dit tijdvak nog de volgenden: Aminadab als eersten Sopher (wetschrijver), Samüel Tardiola als eersten sjaliach (afgezant) van Jeruzalem bij deze gemeente; Auon Sareati als den eerste, die hier op den achtsten dag zijner geboorte onder openbare plechtigheden besneden werd 17) en Doctor David Pharar en Doctor Simon Lopez Rosa (alias Abraham Pharar) als eerste geneesheeren dezer gemeente 18).

Door het voortdurend aankomen van meer Joden uit Spanje en Portugal werd de ruimte in de Synagoge Beth Jangakob langzamerhand te klein en deed zich de behoefte aan een tweede bedehuis al meer en meer gevoelen. Door de bemoeiingen van Isaac Pranco Medeiros en andere aanzienlijke gemeenteleden kwam dit in 5368 (1608) tot stand en kreeg het den naam Dlbv? mj (woning des Vredes), als uitdrukking van den wensch, dat de vrede tusschen de beide gemeenten ongestoord moge bewaard blijven. Volgens Pranco Men des stond het daartoe aangekochte huis op de Lange Houtgracht, en had het eenc dubbel opgaande stoep. Het lag binnen de rooilijn en dc vóórliggende ruimte was door een hek met ingangsdeur van den publieken weg afgesloten 19).