1. Jacob (Israël) Belmonte, 2. David Querido, 3. Jacob Tirado, 4. Samuel Payacha (lees: Pa-lache), 5. Urias Levi (Moz. Uri Levi), 6. Joseph Palache, 7. Jacob Uziel Cardoso, 8. Isaac Gaon, 9. Samuel Abraham Souza, 10. Jozua Sarfati, 11. Jozua Habillo, 12. Baruch Osorio, 13. David Abendana Pereyra 6), 14. Abraham Gabay, 15. Isaac Franco Medeyros 7), 16. Mozes de Ca^eres.

Men ging nu met ijver aan het werk, kocht een huis aan op de Houtgracht — volgens Franco Men des vlak tegenover de plaats, waar zich in zijn tijd de Portug.-Israel. Vleeschhal bevond — en richtte dit tot het heilig doel in 8). Met Nieuw-jaar 5358 (1597) [כי לא נחש ביעקב] was dit gereed en werd deze eerste Synagoge ingewijd onder den naam van בית יעקב (Huis Jacobs) 9), met zinspeling op den naam van den stichter Jacob Tirado, alsook op de afkomst van het Joodsche volk. Toen de Spaansch-Joodsche dichter David Jesurun, wegens zijne vroege poëtische begaafdheden ״tlpoeta nino ’ (de kinderlijke dichter) genoemd, bij zijne komst alhier van dit heuglijke feit en van de. vrijheden, zijn volk in deze stad ten deel gevallen, gewag hoorde maken, gaf hij zijn gemoed in de volgende dichtregelen lucht:

»Tc Deum laudamos, Sancto, Sancto, Sancto!

Adonay Zebaot Omnipotente,

Mi anima refiera prontamente,

Con el celeste è incessable canto:

Poes sin perdida alguna y sin espanto Naufragio, tempestad ö otro accidente