Amsterdam, 20 Augustus 1852.

M.

Algemeen heeft zich bij do Gemeente de wensch geopenbaard, om aan hot schoon Kerkgebouw, door onze voorouders met zoo vele opoffering als godsdienstzin gesticht, belangrijke, maar noodwendige reparatiün te doen. Die wensch heeft dan ook bij het Kollegio van het Paruassim zoo wel als bij den Grooten Kerkcraad weerklank gevonden, en is reeds voorlang een onderwerp van hunne overweging en bemoeijng geweest.

Uit de voorloopige opnemingen, beschrijving en begroeting der Kosten is gebleken, dat daartoe oene som van ongeveer ƒ 25,000 zal vereischt worden, een bedrag, voorzeker aanzienlijk, maar evenwel niet onverkrijgbaar, wanneer men in aanmerking noemt do zoo dikwijls gebleken milddadigheid, de zoo bekende onbegrensde belangstelling der ledematen voor al hetgeen tot nut en luister der gemeente kan strekken. Eu zoude men dan thans aan do medewerking dor ledematen mogen twijfelen, daar het de verwezenlijking geldt van oenen lang gekoesterden wensch: het duurzaam behoud van het schoono erfdeel onzer voorouders?

In het onwankelbaar vertrouwen op die medewerking is het dat Pamassim, ten gevolge van het besluit des Korkeraads niet mogen aarzelen, dezelve ook bij deze gelegenheid in te roepen, en tot kennis van UEd. te brengen, dat v»n heden af, één der leden van hun Kollgie tor hunner vergaderkamer dagelijks, uitgezonderd ’s Zaturdags, van één tot half drie zal vaceren, tot het ontvangen of opuemen der bijdragen, die door UEd., hetzij als geschenk, don gratuit, hetzij als renteloos voorschot, onder jaarlijksche aflossing van minstens 5 ten honderd der hoofdsom, tot hot belangrijk werk bestemd, mogt worden gestort of ingeschreven. Hiertoe zullen afzonderlijke Registers van inschrijving in gereedheid liggen; terwijl ook voor diegenen, die niet wenschen in te schrijven, de gelegenheid wordt opongestcld, om hunne bijdragen in handen van een der leden van hot Kollcgie van Parnassim of in cenc daartoe besloten kist te storten.

Moge deze poging tot het ondernemen van dit hoogstge-wlgtig werk vruchtbaar zijn. Moge deze uitnoodiging eu be-