Pyramiden en snijwerk versieren verder het keurig meubelstuk, dat van binnen met goudleder bekleed is. Opmerking verdient daarbij nog ecne aardige speling der natuur; wij bedoelen de figuur van een vogel in het hout van een der kolommen. Geen vreemd bezoeker der Synagoge verzuimt deze curiositeit in oogenschouw te hemen. — Een hek, waarop 8 groote en 4 kleine koperen kandelaars staan, en dat twee ingangen van voren en twee ter zijden heeft scheidt de ruimte voor den Hechal van het overige deel der Synagoge af. De verhevenheid, waarop zich de Tehah bevindt, wordt aan weerszijden langs een ruimen trap beklommen en is omgeven van eene ballustrade, aan wier 4 hoeken kolommen, met koper ingelegd en van groote kandelaars voorzien, geplaatst zijn. Vóór de Tebal bevindt zich de opperrabbijns-zetel, die van dezelfde houtsoort vervaardigd is. Het schip der Synagoge bevat 20 banken, geschikt tot zitplaats voor 293 personen. Onder de beide vrouwengalerijen is ruimte voor 934 personen. Ue gebouwen, die het voorplein omringen, zijn ingericht tot vergaderplaats van Parnassim, tot woningen voor de beide voorlezers en voor den koster en tot studieplaatsen.

Aan bovenstaande beschrijving sluit zich van zelve aan eene opgave der kosten van den bouw. Wij laten die dus hier volgen, en wel zooals zij uit de uitvoerige rekening en verantwoording van Isaac de Pinto, thesaurier der bouwcommissie, te onzer kennis is gekomen: