lichting van het gebouw 75). De Hechal en Tebah, die meesterstukken van meubelkunst, zijn van Jaca-randa-hout (eene kostbare Braziliaansche houtsoort) vervaardigd. Men is hen grootendeels verschuldigd aan Mozes Cüriel, die zich bij deze aangelegenheid reeds in zoo menig opzicht verdienstelijk gemaakt en de daartoe dienende grondstof ten geschenke gegeven heeft 76). De Hechal heeft 5 deuren van voren (de middelste dubbel) en twee ter zijden. Boven de middel deur, door een kroonlijst daarvan geschei-den, zijn tusschen twee kolommen twee W ets tafelen geplaatst, gedekt door een kroon, waarop כהר תודח (kroon der Wet) staat. Op deze Wetstafelen zijn in vergulde letters de Tien Geboden in dier voege geschreven:

אנכי ה אלהיך לא יהיה לך אלהים אחרים על פני

לא תעשה לך פסל לא תשא את שם ה אלהיך לשוא

זכור את יום היטבת לקדשו בבר את אביך ואת אמך

לא תרצח לא תנאף לא הגנב

לא תענה ברעך עד שקר לא תהמר בית רעך לא החמד אשת רעך ועבדו ואמתו ושורו וחמורו וכל אשר לרעך

Boven de architraven der beide uiterste zijdeuren zijn twee gekroonde schilden aangebracht, waarop men het volgende leest:

זכרו

תורת משה עבדי