dien morgen het Kaddiesj (gebed voor de zielerust) uit te spreken:

Voor de wet werden geroepen :

I. Isaac Cohen Gamin ha; 2. Isaao Levi Xime-nes; 3. Isaac de Pinto ; 4. Chacham Aboab (bij de lezing der Tien Geboden); 5. David Salom de Azeveuo °7); 0. Jacob Aboab Ozorio ; 7. Abraham da Vega; 8. Mozes Cdriel ; en 9. Jacob Sasportas later Chacham).

De predikatie werd gehouden door Salomo de Oliveira (later Chacham).

De volgende dagen (bij den middagdienst) predikten naar volgorde; R. Isaac Saruco, R. Isaac Netto, R. Eliua Lopes, Dr. Isaac VeIozinos (ook Be-losinos genoemd) en Dr. David Sarphati de Pina08). Volgens D. de Gastro Tartaz maakte de feestviering eenen diepen indruk en „had zij meer overeenkomst met een feest, in vrijheid en in den Tempel, dan met een feest, in ballingschap en in eeue synagoge gevierd.”

Al de bovengenoemde predikatiën werden in een bundel °9) opgenoraen, ter uitgave bezorgd door David de Gastro Tartaz en door hem van eene wetenswaardige voorrede voorzien.

Wij vertrouwen, dat vele onzer lezers, al zijn zij in de gelegenheid het gebouw dagelijks in algemeeue trekken in oogenschouw te nemen, er belang in zullen stellen het ook meer in de bijzonderheden te leeren kennen. Wij laten dus de onderstaandc beschrijving, ontleend aan de opgaven van Pran-co Mendes en andere oude handschriften, hier volgen.