Recapitulatie:

(B)    25,539 „    ,.

65,987 □    „

/ 21,494:17

Kosten van grond der Synagoge en Parochie...........

Tot het indienen van bouwplannen was vrije mededinging toegelaten. Onder de vele ingekoraen ontwerpen had dat van Elias Bodman den voorrang behaald en met groote bekwaamheid werd het onder zijne leiding en onder toezicht van het Stadsbestuur uitgevoerd.52)

De warme ijver der gemeenteleden, om het werk tot uitvoering te brengen, openbaarde zich vooral, toen tot het leggen van den eersten steen zou overgegaan worden. De naijver was toen zoo groot, dat men besloot, dit voorrecht aan de vier meestbiedenden te vergunnen, die elk den eersten hoeksteen zouden leggen. Die meestbiedenden waren :

1.    Mozes Cüriel, alias Geronimo Nones da Co sta, Agent van den Koning van Portugal bij onzen Staat, voor. ... ƒ 800.

2.    Joseph Israël Nünes, alias Antonio

Alvares, voor........„510.

3.    Imanuel de Pinto voor....... 550.

4.    David van Isaac de Pinto voor .    .    „    450.

Totaal ƒ 2310.

Door het lot werd beslist, dat N°. 4 den eersten, N°. 1 den tweeden, N°. 2 den derden en N°. 3 den vierden steen zou leggen.