De eenige overlevende der drie directe deelnemers aan den aanslag, schildert in korte trekken, hoe de jeugd zich niet met den geest der Novemberrepubliek kon verzoenen, hoe zij allereerst vergeefs tegen de dragers van het Marxisme streed. Uitvoerig wordt de persoonlijkheid van Rathenau beschreven, wiens werk juist bij de jeugd een vlammend protest verwekte, waarvan dan ook, einde Juni 1922, de moordaanslag het gevolg was.

Nauwkeurig schildert schrijver het verloop dezer gebeurtenis en haar schokkenden afloop. Uit dit boekje spreekt de geest van echte vaderlandsliefde en offervaardigen inzet. Het wekt herinneringen aan den tijd van het vrijkorps en zal wel allen ouden strijders als her-inneringsblad welkom zijn.

(Tekst van den hiernevens genoemden gedenksteen:)

Hier starben am 17. Juli 1922 den Heldentod im Kampf um Deutschland unsere KAMERADEN

Oberleutn. z. See a. D. ERWIN KERN und Ltn. a. O. HERMANN FISCHER.

Brigade Erhardt